Zákulisí trhů nezávislé módy: Někdy se schovám v backstagi a čtu si nebo spím

Zákulisí trhů nezávislé módy: Někdy se schovám v backstagi a čtu si nebo spím

Kde sehnat na jednom místě hodiny z vinylové desky s motivem kapitána Ameriky, mapu světa jako stírací los nebo tradiční kapesní nožík rybičku z 24karátového zlata? No přece na Fashion marketech v Brně a v Praze. Ve dvou dubnových víkendech se na jedno místo sjedou výrobci a prodejci nezávislé módy, šperků a designu. Značka tvého srdce (čti Lovemusic) je hrdým pořadatelem těchto akcí. Pojď nakouknout do zákulisí a popovídat si se Zbyňkem a Katkou, kteří spolu v roce 2010 s pořádání Fashion Marketů začali.


Když jste zakládali Lovemusic, sami jste prodávali ve stánku na festivalech. Tehdy jste svoje zboží vlastně ani sami nevyráběli. Jak se z festivalových stánkařů stanou organizátoři největšího trhu s módou u nás?

Katka: Od začátku jsme prodávali na festivalech, na eshopu i ve vlastním obchodě. Začínali jsme s originálním merchandisem světových skupin. Protože jsme neměli peníze na další zboží, začali jsme brát do komise výrobky od českých návrhářů. To byla naše první spolupráce s designéry. Postupně jsme sami začali vyrábět své vlastní výrobky, ale chtěli jsme i nadále podporovat scénu malých českých designérů. A jak jsme sami ze své zkušeností věděli, nejlepší podpora je nabídnout jim prostor pro prodej a navazování kontaktů.

Zbyněk: Bylo to v roce 2010, vrátili jsme se z Code Mode, kde jsme s naším stánkem prodávali. Byli jsme u vytržení, jak dobře se prodávalo, jak příjemné to bylo. Rozhodnutí bylo jasné, jestli chceme prodávat na více takových akcích, musíme si je uspořádat.

Začali jsme téhož roku v brněnské Zbrojovce. První Factory Fashion Market byl součástí akce, kterou jsme pořádali s Janem Gerychem (burningboyem), jmenovala se Burning BEATS Factory pARTy. Joo, ta akce, to byla jízda. Potkali jsme se tam i s Omrim Gozem, který tam přijel jako prodejce. Už na následující akci na Stadecu na Kounicově, kam jsme FFM přesunuli, jsme se s ním domluvili, že zkusíme uspořádat nějaký ten Fashion Market společně v Praze. A tak to frčí dodnes.

Minulý víkend proběhl v Brně už 18. díl FFM a nadcházející víkend nás čeká 15. pokračování Prague Fashion Marketu. Tentokrát v bývalé továrně Pragovky na Kolbenově ulici.

Celý projekt nese název Nové trhy, jednotlivých akcí je ale za celý rok docela dost a každá má svůj vlastní název. Zbyňku, mohl bys shrnout, jaké akce vlastně v rámci Nových trhů pořádáte?

Zbyněk: Nové trhy, to je jen název střechy, pod kterou se sdružují všechny akce na principu trhů, které pořádáme. V Brně je to Factory Fashion Market, kdy jsme v továrních prostorech anebo Theatre Fashion Market, kdy trhy probíhají před Janáčkovám divadlem. Tam budeme zase v červnu. V Praze jsme se původně jmenovali Holešovice Fashion Market.

Zezačátku jsme objevovali nevyužité haly v holešovické tržnici. Dvě haly jsme objevili i pro Cirk La Putika – jejich Jatka 78, sídlí v halách 7 a 8, kde jsme tehdy začínali. Když nám už byla tržnice malá, přejmenovali jsme akci na Prague Fashion Market a začali s ním cestovat po Praze a objevovat krásná místa – smíchovská Náplavka, nákladové nádraží Žižkov a teď to bude Pragovka, tam se moc těším. Díky tomu cestování ta akce nezevšední.

Prodejce si na Nové trhy vybíráte sami? Je hodně těžké se na akci dostat, respektive, podle jakých kritérií prodejce na trhy vybíráte?

Zbyněk: Výběr prodejců, ten je třeba. Počet prodejních míst na akci je vždy omezen a přihlášených je zpravidla 2x více, než zvládne akce pojmout. Fakt to není jednoduchá práce, zvlášť když mnoho z těch lidí jsou naší kamarádi. Je to práce, z které bolí hlava a pak ucho. To když volají prodejci, kteří nebyli vybráni. Musíme jim vysvětlovat zákony fyziky.

Ve výběru preferujeme dvě skupiny prodejců, ty, kteří už se etablovali a nepřestali pracovat na nových kolekcích, a úplně nové značky. Ta první skupina už má své stálé zákazníky a ti za nimi přicházejí si vyzvednout objednávky, anebo vyzkoušet novinku, kterou viděli na netu. Ta druhá skupina teprve zkouší zákazníky zaujmout. Je zábavné sledovat ty příběhy lidí. Mám raději ty pokorné tvůrce, kteří se nevzdávají, když se napoprvé vše nepodaří. Tak je to totiž i v životě.

Katka: Vždycky mě mrzí, že vzhledem k velkému zájmu musíme odmítat i návrháře, kteří by si tam být zasloužili, ale omezuje nás velikost prostor. Snažíme se nabídnout našim návštěvníkům zajímavou a pestrou nabídku, která se bude obměňovat, a z těchto kritérií vycházíme i při výběru prodejců.

Co je na celé akci nejzajímavější, proč by ji měl člověk navštívit? Pojďte nás trochu navnadit. Třeba někdo, kdo zrovna čte tento článek, ještě na akci nebyl. Na co se může tešit?

Katka: Podle mě naše trhy vynikají v tom, že na nich vládne specifická atmosféra. Pohoda, přátelská komunita, dobrá zábava a pocit, že vaše sny se mohou splnit, pokud se jimi necháte strhnout. Trhy jsou báječné místo na nákup dárků i k tomu, aby člověk udělal radost sám sobě.

Na rozdíl od obchodních řetězců zde najdete skutečné originály a poklady. Navíc podporujete konkrétního prodejce, se kterým zde můžete navázat i osobní kontakt. Neodevzdáváte své peníze nadnárodní korporaci, která své zisky odvede mimo Českou republiku.

Kromě prodejních stánků, u kterých se je vždy na co koukat, zajišťujeme i DJs na celou dobu konání marketu a další doprovodný program.

Zbyněk: Tohle je vlastně práce naší PR Zuzky, ale dobře, můžu vás zkusit nalákat sám. Brněnský FFM je zajímavý už jen tím, že je. V Brně jde o jedinou akci podobného druhu – tentokrát v Industře bylo cca 50 prodejců. Ti představují na jaře novinky ze svých kolekcí. To by si milovníci a hlavně milovnice módy a designu neměli nechat ujít.

V duchu nových kolekcí se nese i akce v Praze, ale jinak je PFM velikostně úplně někde jinde. V Brně nás navštíví dva až tři tisíce návštěvníků, v Praze to bývá okolo dvaceti tisíc. Je tam nabitý doprovodný program – workshopy, módní přehlídky, DJs...

Jak náročné je takovou akci zorganizovat a kolik lidí je v týmu kolem Fashion marketů?

Zbyněk: Během roku jsme u PFM čtyři + Katka na mateřské, všichni workoholici, takže zvládáme práci za deset. S Omrim a Katkou dáváme akci směr, nejdůležitější a nejtěžší práci a zároveň s nejlepšími výsledky dělá Lenka Kolářová, naše manažerka. Tímto ji oficiálně, veřejně a nestoudně chválím, je fakt skvělá, dost často nám s Omrim dělá chůvičku. Díky Lenko! A poděkování si samozřejmě zaslouží i Zuzka, která akci komunikuje směrem ven.

Zbyňku, ty býváš na trzích sám přímo na stánku. Letos tomu není jinak. Je něco, na co se v rámci Fashion marketů vždycky těšíš?

Zbyněk: Asi tě překvapím, ale těším se na nudu, která nastává cca dvě hodiny po začátku akce, kdy už je vše hotovo a běží, jak má. Procházím se pak po trhu, užívám atmosféry a povídám si s kamarády prodejci o tom, co bychom mohli dalšího společně podniknout. Někdy se ale taky schovám v backstagi a prostě si čtu anebo spím. Přípravy bývají náročné.